2019. február 16., szombat

, ,

Értékelés #14 - Alynne Webb: Az Utolsó


Már jó előre szeretném megköszönni a Twister Media kiadónak a lehetőséget, hogy elolvashattam ezt a könyvet. Sok mindenre megtanított a könyv, mind a blogolás, mind az olvasás terén - és ez volt mostanában a leggyönyörűbb álmokat hozó olvasmányom is. Imádtam lefekvés előtt olvasni, mindig csodálatos álmaim voltak utána.

Kiadó: Twister Media
Kiadás dátuma: 2018
Besorolás: kortárs, ifjúsági, fantasy
Oldalszám: 448 oldal
Fülszöveg: Háború ​fenyeget a Varázslók Világában. Az ezeréves béke inogni látszik. A rendek közötti viszály átível az emberek világába is, ahol a mágia nem több puszta tündérmesénél. Tara a gimisek mindennapjait éli. Amikor édesanyja bejelenti, hogy új állást kapott egy kisvárosban, és búcsút kell mondaniuk addigi életüknek, a lány azt gondolja, ennél rosszabb nem is történhetett volna. Csakhogy az új házban és a városban senki és semmi nem az, aminek látszik. Öccsével, Bennyvel leleplezik Nicholast, a ház fogságába száműzött varázslót, aki szellemként tengeti életét. A két testvér segít neki kiszabadulni a fogságból, amivel felkeltik Derwin, a rettegett sötét-mágus figyelmét. A testvérpárból préda lesz. Tarának gyorsan kell cselekednie, ha meg akarja menteni azokat, akik fontosak a számára. Küzdelmei során azonban nemcsak arra döbben rá, hogy az eddig ismertnek hitt világa mögött húzódik egy ismeretlen másik, hanem arra is, hogy a feladat, melyet magára kellett vállalnia, talán sokkal nagyobb, mint amivel elbír.


eLSŐ BENYOMÁSOK

Mostanában vegyes érzéseim voltak magyar szerzők kapcsán, így bevallom félve álltam neki ennek is. Sok csalódás ért, a hazai művek valamiért számomra képtelenek hozni a nemzetközi, már-már méltán elvárt színvonalat. Nem azt mondom, hogy rossz, ahogy és amit írnak, csak kevés, nem adják meg a kellő olvasásélményt, ami miatt újra elővenném a könyvüket. Szóval elég szkeptikusan lendültem neki az olvasásnak, képzelhetitek mennyire meglepődtem. Annyi pozitívum és negatívum merült fel bennem, mint más regénynél még soha - talán össze sem tudom gyűjteni mind.

Tudom, mindenki mondja, hogy ne a borító alapján ítélj meg egy könyvet, de hát istenem! Ha olyan gyönyörű a borítója, mint ennek, akkor mondja valaki azt, hogy ő képes lenne ellenállni.. Én nem tudtam, kövezzetek meg érte! Ez volt az első dolog, ami felkeltette az érdeklődésemet. A második a fülszöveg volt - izgalmas, lendületes és lényegre törő. Ez alapján persze született egy minimum elvárás bennem a történet kapcsán, viszont bár ha nem is maradéktalanul, de képes volt neki megfelelni.
A könyvről

Tudni kell a könyvről, hogy ez az írónő első regénye, így az elvárások is mások vele szemben, nem kell annyira magasra helyezni a mércét (annak ellenére sem, hogy simán hozza a színvonalat.). A történet egy testvérpárról szól, akik egy olyan világba kerülnek, amilyenről ember még nem hallott, olyan dolgokat látnak, miket ember még nem látott és olyan dolgokat visznek véghez, amire a többi ember képtelen lenne. 

Ez egy ifjúsági mű, amit én a 10-14 éves korosztálynak tudnék leginkább ajánlani, annak ellenére, hogy vannak olyan részek, amiket viszont már nem sorolnék ebbe a kategóriába. De azoknak sem kell ám félni, akik nem ebbe a korosztályba esnek - a magam lassan húsz évével ugyan úgy tudtam élvezni. Igaz, én eléggé gyermeklelkületű vagyok. 

Negatívumok

Elsőnek (és szerintem ez a legfontosabb hiba, ami kissé rányomta a bélyeget az olvasás élményemre) a logikai hibákat szeretném kiemelni, vagyis azokat a dolgokat, amik számomra irracionálisnak tűntek. Például, hogy miért érkezik meg két gyerek (Legalább is nekem azoknak tűntek, mivel korra vonatkozó leírást nem fedeztem fel sehol a történetben, bár lehet, hogy csak nem voltam elég szemfüles.) majdnem egyedül egy új városba. Tudom, a nagynénjük velük tartott, de kicsit feleslegesnek éreztem a szerepét, mert nem adott hozzá a történethez semmit. Vagy, hogy miért száll be Tara egy vadidegen kocsijába egy sms alapján? Azt sem értettem, hogy miért éppen Tara lett a kiválasztott. Semmi alapja nem volt a választásnak, hiányoltam a magyarázatot. És végül a legnagyobb kérdés, hogy hová tűnt Benny a könyv vége felé? Mintha a történet utolsó harmadából egyszerűen kivágták volna őt - nem volt már szükség rá, ezért lapátra lett téve. Ezt nagyon sajnáltam! Igaz, hogy a vége felé kiderül röviden, hogy mi történt vele, de én még láttam benne potenciált az események forgatagában.

Aztán muszáj említést tennem az elvarratlan szálakról is, mivel ezek is rendkívül szőrszál hasogatóak voltak. Mikor Taráék megérkeztek a szállodába, és bebetonozták magukat az egyik szobába, Randall utal egy bizonyos feldühödött boszorkányra, aki minél előbb szeretné kifüstölni onnan őket. De aztán ennyi, a gyerekek még csak nem is találkoznak vele, miután kijöttek. De a vége felé is van ilyen jelenet, mikor Szél megjelenik a vár ablakában, és egyetlen mondatot intéz Tarához, aztán ennyi. Pedig eköré is lehetett volna egy jó kis jelenetet kreálni.


Az erőltetett humor lenne a következő, ami nem mindig tetszett. Volt egy jelenet, aminél Drewin sütött el egy számomra egyáltalán nem humoros viccet - majdnem a falnak mentem tőle, de tényleg. Szerintem egy sötét varázsló, aki olyan gonosz is, mint ő, ne viccelődjön, ha szeretnénk őt komolyan venni!

Végül pedig a túl sok szereplő az, ami még zavart. Szerintem számos olyan szereplő volt a történetben, aki kis szerepe miatt nem kapott elég figyelmet, és nem is lett volna feltétlenül szükség rá. Például az első alkimista, aki Aral régi házába költözött - több említést nem is olvastam róla az elején kívül, és nem is adott semmit a történethez. De Bell nénit is itt említeném meg, szinte feleslegesnek éreztem a karakterét. És számomra Caspar is ilyen volt - lehetett volna Jurin is a csapat vezetője, az testőrök helyett meg lehettek volna elűzött parasztok, vagy bárkik igazából.

pozitíVUMOK

Két pozitívumot szeretnék kiemelni. Az egyik a leírások, amik valami eszméletlenül gyönyörűek és élethűek lettek. Olvasás közben szinte láttam magam előtt az egyes helyszíneket, a szereplőket, szörnyetegeket. Alynne rendkívül alapos munkát végzett ezzel kapcsolatban. Igen, a történet folyamán több leírás, mint párbeszéd van, de szerintem egyáltalán nem baj. Nekem az egész mű egy idősebbeknek való mesének tűnt, ezeknek pedig elmaradhatatlan eleme a sok-sok leírás. Az írónő úgy bánik a szavakkal, mint csak kevesen - így nem is csoda, hogy egy csodás történet született, elképesztő helyszínekkel és színes, egyedi szereplőkkel.

A másik pozitívum, az az izgalom. Bár a történet elég döcögősen indult, de végül, mikor már elindultak a fogaskerekek, mintha minden elindult volna egyszerre, és ahol épp ellaposodott volna már a történet, bumm! Feltűnt valami, ami újra felcsigázott. Esténként féltem olvasni, olyan nehéz volt mindig rászánnom magam arra, hogy letegyem. 

Végül pedig külön szeretném kiemelni a romantikus szál hiányát. Az elmúlt egy évben nagyon sok pocsék romantikus regényről hallottam csak, amiket egyre többen szeretnek a fantasy és krimi regények rovására főként. Ennek nem tudom, mi az oka, de nagyon sajnálom! Lassan már nem találni olyan fantasy-t, amiben nem szerepelne romantika. Örülök, hogy - bár látszik, később valószínűleg majd lesz benne - az első rész során nem dobtak, minket olvasókat a közepébe. Szerintem sokkal szebb, ha egy szerelem szép lassan bontakozik ki, akár több részen keresztül.

konklúzió

Egy izgalmas, eseménydús és érdekes történetet kaptam, amire nem igazán számítottam, de rájöttem legalább, hogy a magyar szerzők is képesek csodálatos dolgokat alkotni. Nagyon számítok viszont egy második részre - remélhetőleg minél hamarabb -, mert akadtak részek, amik kibontásra várnak és annyira felkeltették az érdeklődésemet, hogy a következő rész megjelenése előtt, muszáj lesz újraolvasnom az első kötetet.

HOGY AJÁNLOM-E?

Képtalálat a következőre: „yes gif”

Azoknak a fiataloknak, akik megunták a romantikus, rózsaszín lányregényeket, vagy az idősebb korosztálynak is, olyanoknak, akik ugyanolyan gyermekek maradtak legbelül, mint én. Ajánlom a Harry Potter szerelmeseinek, akiknek hiányzik a varázslók világa és a fantasy rajongóknak, akik egy bonyolultabb történet levezetésére vágynak.

ÉRTÉKELÉSEM

4-stars14-stars14-stars14-stars1

Rendeljétek meg még most  a Nagy Könyvfesztiválos pénztárca ürítés előtt ITT a könyvet!

Jó olvasást és csodálatos hétvégét kívánok mindenkinek!

Share:

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése